به گزارش شهرآرانیوز؛ محمدرضا سمیعی امروز (۱۵ آبان ۱۴۰۳)، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بودجه ما نسبت به کل بودجه شهرداری یک درصد بوده و بودجه عمرانی بین ۸۰ تا ۸۵ درصد است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه این روزها موضوع هوش مصنوعی فراگیر شده، در سازمان دو نگاه به این موضوع داشتیم. یکی از جنبه عمومی که مورد نیاز همه شهروندان و همکاران شهرداری بوده و دیگری موضوعات عمیقتر است. این موضوع در تمام ارکان نرمافزاری ما مؤثر است. در ساختار معاونت هوشمندسازی، اداره هوش مصنوعی ایجاد کردیم و قرار است کاربردهای عمومیتر را در این اداره و کاربردهای اختصاصیتر را در حوزه معاونت نرمافزار پیش ببریم.
سمیعی با بیان اینکه وظیفه ما در سازمان فناوری اطلاعات، ارائه زیرساختهای شهری و سازمانی است، عنوان کرد: زیرساختهایی مانند پروژه فیبر نوری و ساماندهی دکلهای مخابراتی پیگیری میشود. در معاونت نرمافزار، وظیفه ما خدمات الکترونیک شهروندی و مکانیزاسیون سیستمهاست. در معاونت هوشمندسازی، بحث اینترنت اشیا و موضوعاتی که رسانه در دست شهروندان است، مدیریت میشود.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد افزود: ما شاخصهایی را داریم. میزان تحقق خدمات الکترونیک، میزان استفاده شهروندان از خدمات الکترونیک و نرخ استفادهکنندگان از اپلیکیشن «شهر من» شاخصهای شهری است که به ما ابلاغ شده است و براساس آنها ارزیابی میشویم.
وی با اشاره به اینکه یکی از پروژههای مهم سازمان، پروژه FTTX یا ارائه فیبر نوری به منازل و کسبوکارهاست، تصریح کرد: در دنیا، رویکرد این بوده که فشار کمتری روی اپراتورهای همراه و فشار بیشتری روی اپراتورهای ثابت باشد، اما سالها این موضوع در کشور ما برعکس بوده است. باید از پایدارترین و سریعترین اینترنت استفاده کنیم.
سمیعی ادامه داد: این پروژه در ۱۵ سال گذشته در کشور مغفول مانده بود که در دولت قبل و برنامه هفتم توسعه، به آن توجه شده است و دولت فعلی نیز بر این موضوع تأکید دارد. مناطق ۹ و ۱۱ پوشش کامل پیدا کرده و ۷۰۰۰ مشترک از فیبر نوری استفاده میکنند. مناطق دیگر در حال حفاری است. امسال ما نهضت ملی حفاری را به موازات نهضت آسفالت داریم. امیدواریم ظرف یک سال آینده، شهر مشهد از نظر فیبر نوری پوشش داده شود.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: پروژه دیگر پروژه «منکارت» است. روزانه یک میلیون خدمت با استفاده از منکارت ارائه میدهیم. در حال حاضر، افقگذاری ما این است که شبکه شارژ را دوبرابر کنیم و در آینده نزدیک نیاز به مراکز شارژ وجود نداشته باشد. مناقصهای ظرف یک ماه آینده برگزار میشود. باید تجهیزات موجود در اتوبوسها را بعد از ۱۲ سال بهروزرسانی کرده و از آفلاین به آنلاین تبدیل کنیم.
وی اضافه کرد: دنبال این هستیم که وجه در شبکه ذخیره شود و شهروندان در منزل کیف پول را شارژ کنند. در نتیجه ابزار کارت شهروندی فقط تبدیل به مدیا برای شناسایی میشود و شاید مراکز شهری به این قوت خود ادامه نداشته باشند، اما تا دو سال آینده هنوز برپا خواهند بود. مراکز شارژ ۳۰ برابر افزایش پیدا کرده است و تا یک ماه آینده دوبرابر میشود.
سمیعی خاطرنشان کرد: برای اپلیکیشن «شهر من» سه کمپین داشتیم و هدف این بوده شهروندان استفاده کنند. برای ارائه خدمات به شهروندان، درگاه «شهرداری هوشمند» و اپلیکیشن «شهر من» را داریم و تمام تمرکزمان را روی این موضوع گذاشتیم. اپلیکیشن در حال بهروزرسانی با رویکرد باشگاه شهروندی بوده که هدف باشگاه رفتارسازی شهر هوشمند است. دنبال این هستیم که مدلهای امتیازدهی را جاری و ساری کنیم تا بتوانیم دادههای مورد نیاز را داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با بیان اینکه ما در فاوا متولی هوشمندسازی شهرداری هستیم، اما متولی شهر هوشمند نیستیم، عنوان کرد: مشهد سومین شهر خاورمیانه در این زمینه است و خودمان را مورد ارزیابی قرار دادیم. ما به درگاه صدور مجوزهای دولت وصل شدیم و سعی میکنیم کاری کنیم شهروندان برای استفاده از خدمات شهرداری نیاز به مراجعه به شهرداری نداشته باشند. طی یک سال گذشته، ۱۰ درصد به خدمات الکترونیک افزوده شده است.
وی افزود: ۹ سامانه تحت وب و ۷ سامانه موبایلی راهاندازی کردیم. تفاهمنامهای با شهر دوشنبه تاجیکستان منعقد کردیم تا در زمینه هوشمندسازی تبادل اطلاعات داشته باشیم. ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه تأمین زیرساختهای حیاتی پردازشی کردیم. سالانه در حال گسترش ۴۰ کیلومتر فیبر نوری هستیم. از ابتدای سال، ۵۵ نسخه مجوز دکل مخابراتی داده شده است.
سمیعی با اشاره به برنامههای تحولی و کارویژههای سازمان تصریح کرد: از جمله این برنامهها هوشمندسازی فرآیندهای پرکاربرد شهروندی و ارائه خدمات از طریق پورتال SM.mashhad.ir و اپلیکیشن شهر من در راستای حذف لزوم مراجعه شهروندان برای دریافت خدمات از شهرداری و راهاندازی داشبورد شهروندی، هوشمندسازی اجزای شهری و استقرار المانهای هوشمند در سطح شهر با هدف ارتقاء شاخصهای شهر هوشمند و ایجاد زیرساخت لازم برای تنوع در پرداختهای خرد شهروندی با ابزارهای مختلف کارت شهروندی، QR گوشی هوشمند به صورت آنلاین و... است.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در خصوص ایجاد CIM شهر مشهد و زمینهسازی شرایط سرمایهگذاری شهرداری در شرکتهای دانشبنیان گفت: ارتقاء ظرفیت پردازشی و ذخیرهسازی مرکز داده شهرداری در راستای ارائه خدمات ابری به سایرین، زمینهسازی شرایط لازم برای صدور خدمات فنی و مهندسی سازمان به سایر کشورها، راهاندازی مرکز ارتباط با مشتری متمرکز برای خدمات الکترونیک شهروندی و کاربردیسازی هوش مصنوعی در ارائه خدمات الکترونیک شهرداری از دیگر اقدامات در دستور کار است.
وی بیان کرد: درحال حاضر ۱۵ سرویس فعال شهر من در سطح شهر وجود دارد و ۶ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۲۱۳ من کارت صادر شده است. همچنین هزار و ۱۲۶ عامل فروشگاهی شارژ، ۲۹ باجه شارژ و فروش، ۳۰۳ دستگاه خودکار شارژ، ۱۳۱ دستگاه صدور بلیت تکسفره، هزار و ۵۰۰ عامل، ۶۰۰ دستگاه خودکار شارژ و ۳۰ دستگاه خودکار فروش وجود دارد. علاوه بر این ۶۰۱ هزار و ۸۹۳ کاربر در شهر من وجود دارد و متوسط بازدید روزانه دو هزار و ۵۰۰ بار است.